Slim & gezond afvallen
Ga naar de inhoud

Wat is mindful eten?

Slim & gezond afvallen, zonder dieet, met blijvend resultaat
Gepubliceerd door in Mindful eten ·
Tags: mindfulness

Om te overleven ben je afhankelijk van voedsel. Alleen zuurstof en water zijn nog belangrijker. Waarom zou je niet bewust aandacht schenken aan wat je eet en de manier waarop je het bereidt en consumeert?

Mindful eten is ontstaan vanuit de Mindfulness-methode. Mindful eten betekent bewust aandacht besteden aan het hele eetproces (vanaf het inkopen van het voedsel in de supermarkt, het bereiden van de maaltijd tot aan het eten van het voedsel zelf). Wie mindful eet, eet zonder afleidingen met aandacht voor het eten op dat moment.

Bij mindful eten zijn er geen ge- of verboden voedingsmiddelen en tellen we geen calorieën. Dat is lijnen. Gewichtsverlies kan overigens wel een positief neveneffect zijn als je meer aandacht aan je manier van eten besteed.

Mindful eten betekent luisteren naar je lichaam waardoor je stopt met eten als je verzadigd bent, gezondere keuzes gaat maken en meer inzicht krijgt in de werkelijke behoefte, en dat is niet altijd eten.

Bij mindful eten eet je alleen als je honger hebt. Vraagt je hart om eten? Vul het dan met dat gene wat je nodig hebt: aandacht, rust, een goed gesprek enz. Niet alleen vullen is belangrijk bij mindful eten, maar juist ook het legen; van de maag én de geest.

Mindful eten = mindful eten. Je kunt er ook voor kiezen onbewust te eten.


Een paar mindful eten tips:

  • Zorg dat je bij de eerste paar happen aanwezig bent.

  • Eet rustig en proef elke hap of slok.

  • Neem steeds een korte pauze tussen elke hap of slok.

  • Schep op zoveel je nodig hebt. Eet tot je twee derde volzit.

  • Kauw goed.

  • Eet ook eens een maaltijd in stilte.

  • Gebruik eten als ‘medicijn’, zorg dat je je er goed door gaat voelen.


Heb je iets gehad aan deze tips? Ik hoor graag hoe jij ze toepast.




Geen commentaren

© 2017 Vivolé

Terug naar de inhoud