Uitgebreide lichaamsanalyse - Specialist in leefstijlcoaching - Slim afvallen en een blijvend gezonde leefstijl - Voeding, Beweging & Leefstijl

Ga naar de inhoud

Hoofdmenu

Uitgebreide lichaamsanalyse

Leefstijl info > Gezondheid

Voor de lichaamsanalyse word je gewogen met een professionele Tanita body composition Analyzer. Ook wordt je lengte en heup-/ middelomtrek gemeten.

Deze Tanita weegschaal werkt volgens de BIA-methode (Bio-elektrische Impedantie Analyse), die de elektrische weerstand (impedantie) van het lichaam meet en daardoor het volume van het lichaamsvet berekent.

Je hoeft voor deze meting alleen je schoenen en sokken uit te doen. Je gaat met blote voeten op de weegschaal staan. Dan wordt er een niet voelbaar en ongevaarlijk zwakstroomsignaal door het lichaam gestuurd. Vet geeft een hoge weerstand en lichaamsvocht en spiermassa geleiden het signaal gemakkelijker. Samen met de gegevens van je lengte, leeftijd en geslacht berekent de weegschaal het vetpercentage van je totale gewicht.

De Tanita berekent de volgende gegevens:

Het lichaamsvetpercentage
Het lichaamsvetpercentage is de totale hoeveelheid lichaamsvet als percentage van je totale lichaamsgewicht.
Een bepaalde hoeveelheid vet is nodig voor de gezondheid. Het regelt de lichaamstemperatuur, zorgt voor de opslag van vitaminen en beschermt organen. Het verlagen van een te hoog vetpercentage kan zorgen voor een daling van het risico op hoge bloeddruk, hartziekten, diabetes en sommige vormen van kanker.

Het vochtgehalte
Water speelt een belangrijke rol in het lichaam. Iedere cel, ieder weefsel en ieder orgaan bevat water. Een gezond vochtgehalte verhoogt de concentratie, verbetert sportresultaten, is goed voor je huid en je voelt je fitter.
Het vochtgehalte moet voor vrouwen liggen tussen 45% en 60% en voor mannen tussen 50% en 65%.

Vetvrije massa
Vetvrije massa bestaat uit niet-vette bestanddelen van het menselijk lichaam zoals spieren, botten en water.

Het orgaanvet
Orgaanvet is het vet dat zich rond de belangrijkste organen in de romp en de maagstreek bevindt. Op latere leeftijd heeft het lichaamsvet de neiging zich meer rond deze organen te concentreren. Ook bij een gelijkblijvend lichaamsvetpercentage kan zich daardoor een ongezondere situatie ontwikkelen.

De spiermassa
Naarmate je intensiever sport, neemt je spiermassa toe en daarmee ook de behoefte aan calorieën (per kilo extra spiermassa heeft je lichaam 100 calorieën per dag meer nodig). Door meer spiermassa te kweken gaat je lichaam meer vet verbranden en verbeter je je ruststofwisseling.

Botmassa
Is de massa van het botmineraal (botmineraalniveau, calcium en andere mineralen) in het lichaam.
Onderzoek heeft uitgewezen dat bewegen en het ontwikkelen van spierweefsel zorgen voor sterkere en gezondere botten. Verandering van botstructuur ontstaat niet op korte termijn. Gezonde botten ontwikkel je door gezonde voeding en voldoende beweging.

De ruststofwisseling
De ruststofwisseling (basaal metabolisme) is de hoeveelheid energie die je lichaam nodig heeft om in rust alle vitale functies uit te kunnen voeren. De ruststofwisseling neemt af bij het ouder worden, maar die afname kan door sport en het opbouwen van spiermassa worden vertraagd.

De stofwisselingsleeftijd
De stofwisselingsleeftijd (metabolische leeftijd) vergelijkt jouw basaal metabolisme met andereleeftijdsgroepen. Is de aangegeven leeftijd hoger dan je werkelijke leeftijd dan betekent dat dat je je ruststofwisseling moet gaan verhogen door meer te gaan bewegen. Het meetbereik ligt tussen de 12 en 50 jaar.

Body Mass Index (BMI)
De BMI is een getal dat aangeeft of je een gezond gewicht hebt of niet. Het getal is de uitkomst van de formule: gewicht gedeeld door lichaamslengte in het kwadraat.

De meetresultaten
Omdat het BIA-meetprincipe is gebaseerd op het vochtniveau in het lichaam, kan die samen met je gewicht per dag schommelen.
Vroeg in de ochtend is het vochtpercentage vaak laag, maar ook wordt dan het vocht in je lichaam vooral opgeslagen in de centrale romp. Naarmate de dag vordert, wordt het vochtgehalte steeds meer gelijkmatig verdeeld door beweging. Dus later op de dag wordt de meting nauwkeuriger.
Verder zijn er nog andere factoren die het vochtniveau en de nauwkeurigheid van de metingen kunnen beïnvloeden:
- Temperatuur
- Hoeveelheid lichaamsbeweging
- Menstruatie
- Medische aandoeningen en medicijnen
- Alcohol
- Cafeïne

De resultaten op papier
Deze weegschaal kan aangesloten worden op de computer zodat er een duidelijke en uitgebreide print kan worden gemaakt. De verschillende metingen worden steeds opgeslagen en kunnen ook in grafieken worden weergegeven.




Wil je weten of je een gezond gewicht hebt? Of wil je graag afvallen en heb je daar hulp bij nodig? Als professioneel leefstijlcoach help ik je graag.
Wil je meer informatie neem dan vrijblijvend contact met mij op.

Zoek
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu