Hoe en waarom een eetdagboek bijhouden? - Specialist in leefstijlcoaching - Slim afvallen en een blijvend gezonde leefstijl - Voeding, Beweging & Leefstijl

Ga naar de inhoud

Hoofdmenu

Hoe en waarom een eetdagboek bijhouden?

Leefstijl info > Afvallen

Een eet- en beweegdagboek bijhouden is een belangrijk hulpmiddel om inzicht te krijgen in jouw eet- en beweeggewoonten.

Uit onderzoek blijkt dat mensen die langdurig een dagboek bijhouden meer afvallen. Het dagelijks bijhouden van een eetdagboek zorgt voor een grotere bewustwording van je eetgewoonten en voedselinname. Je wordt je bewust van de reden (excuus) waarom je op een bepaald moment meer at dan de bedoeling was. Ook zal je jouw moeilijke situaties beter gaan herkennen.
Deze grotere bewustwording kan ervoor zorgen dat je je eetgedrag aanpast
en gezonder gaat eten.

Bijhouden van een eetdagboek
In een eetdagboek noteer je hoe laat je eet, wat je eet, waar je eet, eventueel met wie je eet, waarom je eet en de gevoelens die je op dat moment ervaart.

Hoe laat eet je?
Hiermee kun je bijvoorbeeld achterhalen of je een onregelmatig eetpatroon hebt. Misschien krijg je daardoor hongergevoelens op 'onhandige' tijdstippen waardoor je gaat snoepen.

Wat eet?
Hieraan kun je zien welke voedingsmiddelen er vaak worden gegeten en hoeveel. Misschien is je voedselkeuze wel goed is, maar eet je te veel. Of het blijkt dat je juist weinig gezonde producten kiest maar wel veel snoep.

Waar eet je?
Moet je bijvoorbeeld zodra je op de bank zit voor de televisie altijd iets te eten hebben?

Met wie eet je?
Eet je veel wanneer je alleen bent of juist als er bezoek is?

Waarom eet je?
Welke gevoelens ervaar je als je wel of niet eet? Eet je bijvoorbeeld juist veel als je je verveelt?

Een eetverslag is belangrijk: pas wanneer je je eigen eetpatroon kent, kun je eraan werken om het ten goede te veranderen.

Eetdagboek bijhouden bij emotie-eten
Heb je last van eetbuien dan kan het helpen om vóór dat je iets wilt gaan eten je eetdagboek in te vullen. Het vooraf schrijven kan het automatisme doorbreken. Als je eerst moet nadenken over wat je van plan bent te gaan eten en je moet het ook nog opschrijven dan is het moeilijker om in de roes te verwdwijnen. Je wordt je weer bewust van wat je aan het doen was. En dat geeft je de mogelijkheid om iets te veranderen. Lukt het niet van te voren, probeer het dan in ieder geval kort daarna.
(bron: Eetstoornissen, Bisschop Boele, David, 2005)

En hoeveel beweeg je eigenlijk?
Het bijhouden van je dagelijkse beweging kan stimuleren om meer te gaan bewegen. Heb je een stappenteller? Noteer dan elke dag het aantal stappen dat je zet. Zet je 10.000 stappen per dag?

Voorbeeld en instructie van een eet- en beweegdagboek

Wil je graag afvallen en heb je daar hulp bij nodig? Als professioneel leefstijlcoach help ik je graag. Wil je meer informatie neem dan vrijblijvend contact met mij op. Of schrijf je via onderstaande link in voor een gratis kennismaking.



Zoek
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu