Ga naar de inhoud

Ontbijt met bakbanaan

Slim & gezond afvallen, zonder dieet, met blijvend resultaat
Gepubliceerd door in Recepten en dagmenu's ·
Tags: ontbijtbakbanaanrecepttarwevrij

Deze keer een ontbijt zonder brood maar met bakbanaan. Je moet er wel even de keuken voor in maar het is binnen 15 minuten klaar en super lekker.

En even voor de duidelijkheid, het is een recept met bakbanaan niet met een 'gewone' banaan! Want er zit echt wel verschil in...


Bakbanaan of ‘gewone’ banaan?
Een bakbanaan, de naam zegt het al, moet eerst worden gebakken (of gekookt) voordat je ‘m kunt eten. De bakbanaan bevat minder suiker dan een gewone banaan maar wel veel zetmeel waardoor deze rauw moeilijk te verteren is. Niet rauw eten dus!
Het rijpingsstadia van de bakbanaan is, net als bij de gewone banaan, van groen, geel naar zwart. Je kunt de bakbanaan in alle drie stadia gebruiken. Hoe zwarter de bakbanaan des te meer zetmeel is omgezet in suiker. De smaak is dan zoeter en de banaan zachter. Een onrijpe bakbanaan (groen) bak of kook je in ongeveer 15 minuten gaar. Voor de rijpe bakbanaan is de bak/kooktijd korter.
Je kunt de bakbanaan kopen in een toko en hij ligt ook steeds vaker in de gewone supermarkt.
Je kunt een rijpe (zwart) bakbanaan trouwens ook prima invriezen...

Een 'gewone' banaan kun je rauw eten en is zoeter en zachter dan de bakbanaan. Een gewone banaan bevat meer vocht en minder zetmeel (en vezels) en daardoor is deze minder geschikt om te bakken. Je kunt een gewone banaan overigens wel prima als vervanger gebruiken voor kristalsuiker in een cakerecept.


Dit heb je nodig voor 1 persoon:

  • halve bakbanaan (geel/zwart)
  • 1-2 eetlepels rozijnen
  • 250 ml water of kokosmelk (of amandelmelk)
  • 1-2 theelepels kaneel
  • 1 theelepel sesamzaad
  • 1-2 eetlepels honing (optioneel)
  • 1 appel of ander vers of diepvries fruit (bosbessen, aardbeien enz.)

Zo maak je het:
Kook het water of de melk.
Snijd de bakbanaan doormidden en verwijder de schil.
Schil de appel en snijd in kleine stukjes.
Snijd de banaan met een mandoline in smalle reepjes of met een mes in kleine blokjes.

Zodra het water of de melk kookt voeg je de bakbanaan en de rozijnen toe.
Roer af en toe door. Afhankelijk van de rijpheid van de bakbanaan is het gerecht na ongeveer 10-15 minuten gaar.
Roer kort voor het eind de sesamzaad en stukjes appel of ander (vers of diepvries) fruit er door. Breng op smaak met kaneel.


Eet smakelijk!



Vond je dit een lekker recept? Ik hoor het graag in een reactie hieronder.




Geen commentaren

© 2017 Vivolé

Terug naar de inhoud