Voeding & Leefstijlcoaching Blog - Specialist in leefstijlcoaching - Slim afvallen en een blijvend gezonde leefstijl - Voeding, Beweging & Leefstijl

Ga naar de inhoud

Hoofdmenu

Goed kauwen helpt bij afvallen

Gepubliceerd door Francis van Laarhoven in Mindful eten · 9/4/2015 21:03:08
Tags: Kauwenafvallen



De vertering van het voedsel begint al in de mond. Als je alleen al aan eten denkt of het ruikt gaan de speekselklieren al speeksel afscheiden. Door het kauwen van het voedsel wordt het fijngemalen en vermengd met speeksel. In het speeksel zitten enzymen die het voedsel afbreken. Deze enzymen gaan pas echt werken als je goed kauwt. Door goed te kauwen wordt het voedsel in kleine brokjes verdeeld en kan het lichaam de voedingsstoffen beter opnemen. Je lichaam krijgt dus meer voeding uit minder eten.

Genoeg
Goed kauwen kost tijd en dat geeft het lichaam dus meer tijd om het signaal 'genoeg' af te geven. Dit signaal komt na ongeveer 20 minuten. Resultaat: je hebt minder gegeten maar toch al een verzadigd (vol) gevoel. Als je snel eet heeft het lichaam al te veel voedsel opgenomen voordat het signaal 'genoeg' wordt afgegeven.

Minder eetlust
Minimaal 1 minuut kauwen remt ook de eetlust zo blijkt uit een onderzoek van de Wageningen Universiteit. De prikkels uit je mond hebben dus ook invloed op het hongergevoel.

Fletcheren
In 1900 viel Horace Fletcher 21 kilo af doordat hij o.a. zijn voedsel beter ging kauwen. Fletcheren (elke hap minimaal 30-100x kauwen tot het vloeibaar is) is zelfs een rage in Amerika geweest.
Oké, misschien is 100x kauwen per hap wel erg veel gevraagd maar hoeveel keer
kauw jij eigenlijk op elke hap?

Kortom, goed kauwen van voedsel, dus langzamer en bewuster eten, zorgt er voor dat je minder eet en eerder verzadigd bent. Goed kauwen heeft overigens nog meer voordelen; je hebt minder last van een opgeblazen gevoel, boeren en winderigheid. Dus neem de tijd voor de maaltijd en kauw goed.

De volgende tips kunnen hierbij helpen:

  • Zorg dat je tijdens het eten niets anders doet, zoals de krant lezen of tv kijken.

  • Ga zitten aan de eettafel.

  • Tel eens een paar keer het aantal happen dat je per minuut neemt.

  • Hierdoor word je meer bewust van de snelheid waarmee je eet.

  • Leg na elke hap je bestek neer en neem pas de volgende hap nadat je de vorige goed hebt gekauwd en doorgeslikt.

  • Tel eens hoe vaak je kauwt op 1 hap. En probeer dat aantal langzaam op te voeren. Merk je dat je eerder verzadigd bent?


Heb je iets gehad aan deze tips? Deel 'm op social media.




Wat is mindful eten?

Gepubliceerd door Francis van Laarhoven in Mindful eten · 14/8/2014 15:14:38
Tags: mindfuletenmindfulnessaandacht
Om te overleven ben je afhankelijk van voedsel. Alleen zuurstof en water zijn nog belangrijker. Waarom zou je niet bewust aandacht schenken aan wat je eet en de manier waarop je het bereidt en consumeert?

Onbewust minder eten...

Gepubliceerd door Francis van Laarhoven in Mindful eten · 10/7/2014 15:00:45
Tags: Onbewustetenminder
Onze zintuigen zorgen ervoor dat we zin krijgen in wat er voor onze neus staat. Het zijn belangrijke triggers voor harthonger en hoofdhonger. Alle signalen die binnenkomen worden geanalyseerd. Alleen al de geur van het eten kan zorgen voor bepaalde gedachten en/of emoties. Op zich hoeft dat helemaal geen probleem te zijn. Zolang deze prikkels niet tot automatische reacties leiden.

10 tips om met aandacht te eten...

Gepubliceerd door Francis van Laarhoven in Mindful eten · 10/4/2014 11:14:50
Tags: Mindfuleten
Eten doen we elke dag, we kunnen niet lang zonder. Om gezond en fit te blijven is gezonde voeding erg belangrijk. Toch besteden we er vaak maar weinig aandacht aan. Zonder na te denken eten we al zappend een hele zak chips leeg op de bank. Tijdens de warme maaltijd scheppen we altijd voor de tweede keer ons bord vol en we graaien in de snoeppot, gewoon omdat die naast ons staat.

Mindful eten tijdens speciale gelegenheden

Gepubliceerd door Francis van Laarhoven in Mindful eten · 20/12/2013 22:35:56
Tags: Feestdagenmindfuleten
Feestdagen en verjaardagen worden vaak gevierd met eten. Het is cultureel en maatschappelijk geaccepteerd om op deze momenten (te) veel te eten. Voor veel mensen zijn het daarom lastige dagen, ze voelen zich daarna vaak schuldig omdat ze toch te veel hebben gegeten.

Wanneer krijg jij trek?

Gepubliceerd door Francis van Laarhoven in Mindful eten · 16/5/2013 22:44:16
Tags: Mindfuletentrekhongerverzadigingmindfuleten
Als je bewuster wilt gaan eten is het belangrijk om eerst uit te zoeken wat jou ertoe aanzet om te gaan eten. Eet je omdat je honger hebt of is het gewoon trek? En wat is eigenlijk het verschil?

Langerzamer eten door bewustwording eetbeweging

Gepubliceerd door Francis van Laarhoven in Mindful eten · 2/5/2013 09:28:57
Tags: Mindfuletenlangzaameten
Om te kunnen eten heb je een goede hand-mondcoördinatie nodig. We hebben dit geleerd toen we nog klein waren en denken er niet meer bij na, het gaat automatisch. Om je (weer) meer bewust te worden van deze handeling kun je de volgende oefeningen proberen:

Zeven soorten honger

Gepubliceerd door Francis van Laarhoven in Mindful eten · 22/10/2012 11:54:28
Tags: Hongeroogmaagharthoofdmond
Er zijn verschillende soorten honger. Ooghonger, neushonger, oorhonger, mondhonger, maaghonger, hoofdhonger en harthonger. Harthonger, hoofdhonger en mondhonger zijn er vaak de oorzaak van dat mensen te veel eten. Dat gebeurt omdat we ons er niet bewust van zijn. Bewust worden van de rede waarom je eet is een eerste stap om anders met eten om te gaan.

Onderzoek naar effecten van Mindful eten

Gepubliceerd door Francis van Laarhoven in Mindful eten · 10/9/2012 22:08:19
Tags: Mindfuletenonderzoek
In 2010 werd er door SeeTrue i.s.m. Universiteit Maastricht een onderzoek uitgevoerd dat in 2012 is gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Appetite.
e-book
E-mail
Naam
 
Zoek
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu