Voeding & Leefstijlcoaching Blog - Specialist in leefstijlcoaching - Slim afvallen en een blijvend gezonde leefstijl - Voeding, Beweging & Leefstijl

Ga naar de inhoud

Hoofdmenu

Hoe maak je doelen die motiveren?

Gepubliceerd door Francis van Laarhoven in Gedrag · 24/9/2015 17:39:13
Tags: inzichtmotivatiedoelenleefstijlgezondleven



Een gezonde leefstijl, afvallen, aankomen of op gewicht blijven; allemaal verschillende doelen die je kunt nastreven. Het stellen van een doel en de intensiteit waarmee dit wordt nagestreefd heeft invloed op je motivatie. Het doel moet wel haalbaar en uitdagend zijn.

Een doel dat meerdere behoeftes vervult motiveert beter
Om jezelf te motiveren is het nodig om te weten wat je belangrijk vindt. Ook is het van belang om doelen zo te kiezen dat ze meerdere wensen vervullen. Zo zal iemand meer gemotiveerd zijn om af te vallen wanneer het doel niet alleen gewicht verliezen is, maar ook bijvoorbeeld een betere conditie krijgen of verbetering van de gezondheid.

Heb vertrouwen
Het is belangrijk dat je vertrouwen hebt in het bereiken van je doel. Je vergroot de kans van slagen door een goed plan te maken en je daaraan te houden.

Wat verhoogt je motivatie?
Het bereiken van een doel. Als je een doel haalt, dan gebeurt er iets met je zelfvertrouwen. Je krijgt positieve bevestiging. Het werken aan een doel. Wanneer het doel goed gekozen is, ben je tijdens het werken aan het doel ook gemotiveerd.

Stel realistische doelen
Het is goed om duidelijke en concrete doelen te stellen. Zorg er voor dat de gestelde doelen realistisch en dus haalbaar zijn.

Maak je doel postief
Een goede doelstelling is concreet meetbaar, haalbaar, realistisch, maar ook positief geformuleerd, begrijpelijk, relevant en een uitdaging.

Als een doel niet reëel is, is er geen hoop.
Als het geen uitdaging vormt dan is er geen motivatie.

Meestal krijgen we datgene waarop we ons richten. Als we bang zijn voor mislukking, zijn we gericht op mislukken en krijgen we dat ook.Daarom is het belangrijk om een doel positief te richten.

Maak een plan
Wanneer je gestructureerd aan de slag gaat, is de kans veel groter dat je succes behaalt.

Schrijf je motivatie op in een schriftje, lees deze regelmatig door. Kies 2 of 3 doelen waar je mee aan de slag gaat. Kies niet méér doelen en maak de doelen niet te groot. Beter kleine doelen die je haalt, dan grote die alleen maar frustraties opleveren omdat het niet lukt.

Maak een lijstje met de voordelen
Maak een lijst met alle voordelen die het behalen van je doel opleveren. Kijk vooruit. Wat zal er voor jou veranderen als je je doel bereikt hebt? Wat zal er beter zijn, mentaal, fysiek, in de activiteiten die je doet? Hoe zie je jezelf dan?

Lees de voordelen regelmatig. Denk er verder over na en vul het eventueel aan. Het lijstje zal je helpen om je motivatie te versterken en positief te denken.

Hulp nodig? Ik help je graag verder.
Wil je meer informatie neem dan vrijblijvend contact met mij op.

Wat is jouw doel? Vertel het in een reactie hieronder.
Ik ben echt benieuwd naar jou!




Wil je 10 minuten gelukkig zijn...

Gepubliceerd door Francis van Laarhoven in Gedrag · 10/9/2015 15:18:19
Tags: inzichtgeluketen
Wil je 10 minuten gelukkig zijn...

Vicieuze cirkel

Gepubliceerd door Francis van Laarhoven in Gedrag · 22/5/2015 15:19:58
Tags: inzichtafvallen
De vicieuze cirkel

Lief dagboek...

Gepubliceerd door Francis van Laarhoven in Gedrag · 23/4/2015 17:16:58
Tags: dagboekinzicht
Het opschrijven van gedachten en gevoelens is goed voor je. Het heeft niet alleen een positief effect op het psychisch functioneren maar ook het auto-immuunsysteem blijkt erdoor te worden versterkt. Het zogenaamde reflectief schrijven zou het stressniveau verlagen waardoor je langer gezond kan blijven.

Waarom een eetdagboek bijhouden?

Gepubliceerd door Francis van Laarhoven in Gedrag · 16/4/2015 17:14:52
Tags: eetdagboekinzicht
Een eet- en beweegdagboek bijhouden is een belangrijk hulpmiddel om inzicht te krijgen in jouw eet- en eweeggewoonten. Uit onderzoek blijkt dat mensen die langdurig een dagboek bijhouden meer afvallen. Het dagelijks bijhouden van een eetdagboek zorgt voor een grotere bewustwording van je eetgewoonten en voedselinname.

Inkopen doen, hoe kun je de verleiding weerstaan?

Gepubliceerd door Francis van Laarhoven in Gedrag · 11/9/2014 10:52:09
Tags: Inkopenwinkelenboodschappenverleiding
Boodschappen doen we wekelijks. We komen dus elke week in de verleiding om allerlei voedingsmiddelen te kopen die lekker zijn maar niet erg gezond. De supermarkten liggen vol met voedingsmiddelen, de keus is enorm. Het is niet altijd even makkelijk om een goede gezonde keus te maken. Hoe kun je de verleiding weerstaan?

Wat voor type eter ben jij?

Gepubliceerd door Francis van Laarhoven in Gedrag · 10/9/2014 15:05:48
Tags: Emotieetenlijngerichtexterngerichteten
Voordat je iets aan je eetgedrag kunt veranderen is het belangrijk om inzicht te krijgen in jouw eetgedrag. Ben jij iemand die gaat eten als je boos of verdrietig bent? Of ga je elk jaar weer op een streng dieet vlak voor je op vakantie gaat en denk je in termen van goed en slecht eten? Of ben jij juist het type dat zich niet kan inhouden als je lang de bakker loopt?

Waarom eten we bij emoties?

Gepubliceerd door Francis van Laarhoven in Gedrag · 1/9/2014 14:56:44
Tags: Emotieetenaangeleerdritueel
Hoe komt het dat we gaan eten om onszelf te troosten? Waarom geeft eten ons een goed gevoel? Hoe normaal is het dat we gaan eten als reactie op stress? Eigenlijk is het best logisch dat we dat we gaan eten als we ons rot voelen of juist heel blij zijn. Er zijn psychologisch en lichamelijk namelijk genoeg redenen die verklaren dat het best normaal is. Ik heb er een paar op een rij gezet. Welke herken jij bij jezelf?

Ben jij een emotie-eter?

Gepubliceerd door Francis van Laarhoven in Gedrag · 1/8/2014 11:28:50
Tags: Emotieeteneetprobleemstresstroost
Veel eetproblemen hebben eigenlijk helemaal niets met eten te maken. Het is vaak een manier om jezelf te troosten, beter te voelen of niet te voelen. De normale reactie op stress of onrust is dat je geen zin meer hebt in eten. Door spanning/ stress stopt de maag met samentrekken en gaat je bloedsuiker omhoog waardoor je een vol gevoel krijgt. Waarom ga je dan toch eten als je gestresst bent?

Gedragsverandering? Train je brein!

Gepubliceerd door Francis van Laarhoven in Gedrag · 29/5/2014 11:20:53
Tags: Gedraggedragsveranderingbreinhersenen
Vroeger dacht men dat als je hersenen eenmaal gevormd waren deze bijna niet meer konden veranderen. Dus je persoonlijkheid, intelligentie en gedrag, zo ben je geboren, je bent nu eenmaal zo. Maar is dat wel zo?

Gezond en goedkoop eten, het kan!

Gepubliceerd door Francis van Laarhoven in Gedrag · 1/3/2014 11:01:31
Tags: Boodschappengoedkoopgezondeten
Gezond eten kan ook prima met een klein budget. Uit onderzoeken in opdracht van het Voedingscentrum blijkt dat je al voor € 5,- per dag (ontbijt, lunch, tussendoor én avondmaaltijd) gezond kunt eten.

Moet je het of wil je het?

Gepubliceerd door Francis van Laarhoven in Gedrag · 20/2/2014 15:26:49
Tags: gedraginzichtmoetenwillen
We moeten tegenwoordig zo veel! We moeten carrière maken, we moeten meer verdienen, we moeten onze sociale contacten onderhouden, ons huis moet opgeruimd zijn en we moeten boodschappen doen. En dan moeten we ook nog onszelf veranderen: we moeten afvallen, we moeten minder lui zijn, we moeten meer oorzettingsvermogen hebben, enzovoort. Maar wat wíl je eigenlijk?

Op weg naar een gezonde leefstijl (deel 2)

Gepubliceerd door Francis van Laarhoven in Gedrag · 20/4/2013 11:33:17
Tags: Leefstijlgezondheid
Deel 2 van de serie Tips op weg naar een gezonde leefstijl

Op weg naar een gezonde leefstijl

Gepubliceerd door Francis van Laarhoven in Gedrag · 31/3/2013 11:29:16
Tags: Leefstijlgezond
5 tips voor een gezonde leefstijl

Slaaptekort beïnvloedt energiebalans

Gepubliceerd door Francis van Laarhoven in Gedrag · 13/11/2012 21:53:43
Tags: Slapenafvallenenergie
Onderzoekers van The Pennsylvania State University hebben een verband gevonden tussen slaapduur en obesitas.

Neem steeds een kleine stap

Gepubliceerd door Francis van Laarhoven in Gedrag · 8/10/2012 21:59:17
Tags: inzichtkaizenstapverandering
Grote veranderingen komen tot stand door kleine stappen te nemen in de richting van je doel. Alle veranderingen, zelfs positieve, zijn eng. Het roer volledig omgooien om een doel te bereiken mislukt hierdoor dus vaak.
e-book
E-mail
Naam
 
Zoek
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu