Voeding & Leefstijlcoaching Blog - Specialist in leefstijlcoaching - Slim afvallen en een blijvend gezonde leefstijl - Voeding, Beweging & Leefstijl

Ga naar de inhoud

Hoofdmenu

Lunch als een prins

Gepubliceerd door Francis van Laarhoven in Eten en drinken · 6/8/2015 17:29:58
Tags: lunchgezondeten



De lunch is een belangrijke maaltijd. Traditioneel gezien is de lunch, net als het ontbijt, een stevige maaltijd. Vroeger vaak een warme maaltijd, tegenwoordig eten we meestal brood tussen de middag.

Een gezonde broodlunch bevat iets uit elk vak van de Schijf van Vijf. Dan krijg je voldoende van alle voedingsstoffen binnen. Deze vakken kun je goed gebruiken om te variëren.

Een gezonde broodmaaltijd bestaat uit:

- Volkorenbrood
- Halvarine/ roomboter
- Kaas (20+ of 30+)
- Magere vleeswaren zoals fricandeau, kipfilet, gebraden kalkoen, rosbief en ham.
- Ander beleg zoals appelstroop en vis (uit blik) zijn ook prima.
- Water, thee en/of een glas (halfvolle) melk

En vergeet ook niet:
- Groente zoals sla, plakjes komkommer of tomaat voor tussen de boterham.
- Ook fruit smaakt lekker op een boterham, zoals banaan of aardbeien.

Tips voor op het werk
Een lunchpakket zorgt er voor dat je van tevoren kunt plannen wat je wilt eten. Je komt minder in de verleiding in het bedrijfsrestaurant. Je verliest geen tijd door in de rij te moeten staan in de kantine en je kunt eventueel buiten de deur lunchen. Een meegebrachte lunch kun je natuurlijk ook aanvullen met een salade uit het bedrijfsrestaurant.

Een lunchpakket blijft smakelijk als de boterhammen niet te dik zijn, het hartige beleg niet te droog is, en zoet beleg niet in de boterham kan trekken (geen jam, wel hagelslag). Verpak verschillend beleg apart en neem het mee in een (plastic) doos.

Neem je geen lunchpakket mee, kies dan slim:
- Kies voor een heldere bouillon.
- Volkoren brood of een bruine pistolet met halvarine.
- Mager beleg; vlees, vis of kaas (30+ of 20+).
- Een schaaltje rauwkost.
- Thee (kruiden), melk of water.
Vergeet niet om iets mee te nemen voor tussendoor bijvoorbeeld een stuk fruit, rauwe groente, een boterham met beleg of yoghurt.

Gebruik de lunch (en ook de andere eetmomenten) zo veel mogelijk op een vast tijdstip. Het lichaam gaat wennen aan de regelmaat. De hongergevoelens buiten deze tijden zullen geleidelijk aan afnemen. Onregelmatige etenstijden leiden gemakkelijk tot snoepen.

Wil je weten of je een gezond eetpatroon hebt? Neem vrijblijvend contact met mij op.

Heb je iets gehad aan deze tips? Deel 'm met anderen...




Hoeveel moet ik drinken op een dag?

Gepubliceerd door Francis van Laarhoven in Eten en drinken · 30/7/2015 17:28:47
Tags: drinkenvocht
Ons lichaam bestaat voor ongeveer 55-60% uit water. Logisch dus dat water een onmisbaar voedingsstof is voor het lichaam. Een mens kan een lange tijd zonder vast voedsel, zonder vocht houden we het maar een paar dagen uit.

Wat kan ik het beste tussendoor eten?

Gepubliceerd door Francis van Laarhoven in Eten en drinken · 9/7/2015 17:27:29
Tags: tussendoortjegezondeten
We zijn tegenwoordig gewend om veel en vaak tussen de maaltijden door te eten. In de loop der jaren is het koekje vervangen door een grote koek, gebak of ander (energierijk) product.

Ontbijt als een keizer...

Gepubliceerd door Francis van Laarhoven in Eten en drinken · 2/7/2015 17:33:21
Tags: ontbijtgezondeten
Een goed ontbijt is belangrijk. Ongeveer een kwart van de Nederlanders slaat het ontbijt over. En dat terwijl ontbijten belangrijk is om een gezond gewicht te behouden én voor je concentratievermogen.

Hoe zit dat nu met verzadigd en onverzadigd vet?

Gepubliceerd door Francis van Laarhoven in Eten en drinken · 26/6/2015 17:25:12
Tags: vettenverzadigdonverzadigd
Onze voeding bevat een combinatie van onverzadigd en verzadigd vet, en dan is er ook nog transvet. Wat is nu het verschil?

Dineer als een bedelaar...

Gepubliceerd door Francis van Laarhoven in Eten en drinken · 12/6/2015 17:23:46
Tags: maaltijdgezondetendiner
Het avondeten is vaak een warme maaltijd. Deze is meestal de meest calorierijke maaltijd van de dag. Lekker eten met minder calorieën is ook bij de warme maaltijd goed mogelijk. Kies voor magere ingrediënten en bereid de maaltijd op een vetarme manier.

Liever boter of margarine?

Gepubliceerd door Francis van Laarhoven in Eten en drinken · 29/5/2015 15:47:34
Tags: botermargarinehalvarineafvallen
Kies je voor roomboter of maragrine/ halvarine? Om een goede keus te maken is het goed om de verschillen te weten. Hieronder de feiten op een rij... Boter is altijd gemaakt van melk. Halvarine en margarine niet, deze zijn vooral gemaakt van plantaardige vetten en oliën, verder bevatten deze producten ook andere toevoegingen zoals kleur- en smaakstoffen. Kies je nu voor boter of margarine?

Barbecue, gourmet, fondue...

Gepubliceerd door Francis van Laarhoven in Eten en drinken · 8/5/2015 17:18:42
Tags: Barbecuegourmetfonduediner
De zomer is de ideale tijd voor barbecues. Je kunt hier prima gebruik van maken. Een simpel stukje gemarineerd vlees, kip of vis met een enorme salade en lekker knapperig volkorenbrood. Hierna volgen enkele tips voor een gezonde en lekkere fondue, gourmet en barbecue.

Liever geen vis?

Gepubliceerd door Francis van Laarhoven in Eten en drinken · 5/3/2015 17:07:42
Tags: visvegetarisch
Vis is goed voor de gezondheid, vooral vanwege de visvetzuren (omega-3-vetzuren) die goed zijn voor hart- en bloedvaten. Daarom adviseert het Voedingscentrum om 2 keer per week vis te eten, waarvan ten minste 1 keer vette vis.

Een dagje geen vlees

Gepubliceerd door Francis van Laarhoven in Eten en drinken · 26/2/2015 17:05:52
Tags: vegetarisch
Een dagje geen vlees? Je kunt prima een dagje zonder vlees of vis als je maar kiest voor een goede vervanger. Waar moet een vegetarisch alternatief aan voldoen wil het voedingskundig volwaardig zijn aan vlees?

Vegetarisch eten? Gebruik de V-schijf.

Gepubliceerd door Francis van Laarhoven in Eten en drinken · 12/2/2015 17:04:03
Tags: vegetarischetenvschijf
Lekker en gezond eten kan ook prima zonder vlees en vis. Als je je houdt aan de V-schijf dan krijg je alle benodigde voedingsstoffen binnen. Een aantal voedingsstoffen vraagt wel om extra aandacht voor vegetariërs. Dat zijn: eiwitten, omega-3-vetzuren, vitamine B12 en ijzer. Kijk voor meer informatie op www.vegetarsich.nl

Vegetarisch eten, waar moet je opletten?

Gepubliceerd door Francis van Laarhoven in Eten en drinken · 5/2/2015 21:29:55
Tags: vegetarisch
Er zijn steeds meer mensen die niet elke dag van de week vlees eten of helemaal geen vlees meer eten. Vegetarisch eten is gezond, zelfs gezonder dan een voedingspatroon met veel vlees. Een aantal voedingsstoffen vragen echter extra aandacht als je kiest om overwegend vegetarisch te eten. Dit zijn vitamine B12, calcium, eiwitten, ijzer en omega 3 vetzuren.

10 Puur Gezond tussendoortjes

Gepubliceerd door Francis van Laarhoven in Eten en drinken · 15/11/2014 15:09:24
Tags: puurgezondtussendoortjegezondetenafvallen
Gezonde tussendoortjes leveren voedingstoffen zoals eiwitten, vetten en vitamines én ze houden je energiepeil hoog, zodat je het gemakkelijk weer volhoudt tot de volgende maaltijd. De top 10 Puur Gezond tussendoortjes:

10x Puur Gezond ontbijt

Gepubliceerd door Francis van Laarhoven in Eten en drinken · 24/10/2014 15:11:39
Tags: puurgezondontbijtafvallen
Een Puur Gezond ontbijt bestaat uit de volgende componenten: Eiwitten voor een goede verzadiging, zoals yoghurt, ei, kaas, kwark, vleeswaren of melk. Fruit voor de nodige vitaminen en mineralen. Vezels voor je spijsvertering. Denk bijv. aan muesli, havermout, brood, gedroogd fruit of noten. Vocht om je vochtbalans weer aan te vullen. Op basis van deze vier componenten kun je een prima ontbijt samenstellen.

10 Puur Gezonde spelregels

Gepubliceerd door Francis van Laarhoven in Eten en drinken · 8/10/2014 15:07:57
Tags: puurgezondspelregelsgezondeten
Puur gezond eten is goed voor je gewicht, je bloeddruk, je schoonheid en het helpt tegen snaaihonger en diabetes. Het PuurGezond! Slank in 8 stappen plan helpt je om soepel over te schakelen naar een natuurlijk eetpatroon van volwaardige voedingsmiddelen. Dat is niet alleen veel lekkerder, maar het verzadigt ook beter, waardoor je afvalt zonder honger. De methode heeft 10 spelregels, als je deze regels zo veel mogelijk volgt, dan gaat het zeker lukken! Dit zijn de 10 spelregels:

De Puur Gezond piramide

Gepubliceerd door Francis van Laarhoven in Eten en drinken · 1/10/2014 15:03:58
Tags: puurgezondpiramidegezondeten
Gezond eten is vooral puur eten. Kies je bij elke maaltijd voor een basis van onbewerkte producten dan zit je goed. Pure producten zijn bijvoorbeeld groenten, fruit, volkorenproducten, zuivel, noten, ei, vlees en vette vis. De piramide van PuurGezond helpt je hiermee op weg...

Vruchtensap of vruchtendrank, wat is het verschil?

Gepubliceerd door Francis van Laarhoven in Eten en drinken · 25/7/2014 15:50:45
Tags: Vruchtensapvruchtendranketenendrinken
Kies je voor vruchtensap of -drank? Vruchtensappen zijn dranken bereid uit fruit. Aan 100% puur vruchtensap wordt niets toegevoegd. Vruchtendrank, vruchtennectar en dubbeldrank bevatten naast vruchtensap ook water en andere ingrediënten zoals toegevoegd suiker, honing en/of zoetstoffen, citroenzuur, aroma’s en andere hulpstoffen. Er zit veel minder vitamine C in dan in sap, tenzij het extra is toegevoegd.

Waar moet je op letten bij een kant-en-klaar maaltijd?

Gepubliceerd door Francis van Laarhoven in Eten en drinken · 22/3/2014 09:47:34
Tags: etenkantenklaarmaaltijd
In de supermarkten kun je tegenwoordig ook veel kant-en-klaarmaaltijden vinden. Helaas bevatten deze maaltijden vaak veel zout, te veel vet en te weinig groente. Zelf koken is beter. Maak je hier toch een keer gebruik van let dan op het volgende:

Snel een gezonde maaltijd op tafel, het kan!

Gepubliceerd door Francis van Laarhoven in Eten en drinken · 12/3/2014 09:40:48
Tags: Etensnelmaaltijdgezondweinigtijd
We hebben tegenwoordig weinig tijd. Werk, kinderen, sociale verplichtingen….enzovoort. Een gezonde maaltijd schiet er dus soms bij in. Het ontbijt wordt overgeslagen, de lunch in een fastfoodrestaurant en de avondmaaltijd gaat kant-en-klaar in de magnetron. Om een gezond gewicht te krijgen en te behouden is het belangrijk om toch de tijd te nemen voor een gezonde maaltijd. De volgende tips kunnen daarbij helpen.

Hoe zit dat nu met honger- en verzadiging?

Gepubliceerd door Francis van Laarhoven in Eten en drinken · 22/8/2013 09:53:15
Tags: trekhongerverzadiging
Als je wilt afvallen zijn trek en verzadiging belangrijke gevoelens. Als je steeds honger hebt dan is het lastig om verleidingen te weerstaan. Voel je je voldaan na een maaltijd dan kan je het volgende eetmoment makkelijker uitstellen. Maar hoe zit dat nu eigenlijk met honger- en verzadigingsgevoelens?

Ik ga op vakantie en ik eet...

Gepubliceerd door Francis van Laarhoven in Eten en drinken · 30/6/2013 11:39:14
Tags: Vakantieafvallen
Tijdens je vakantie hoef je je goede gewoonten en voornemens voor een gezonde leefstijl niet ineens allemaal over boord te gooien. Door het maken van verstandige keuzes en te luisteren naar je lichaam kun je prima eten in hotels en restaurants zonder (al te veel) aan te komen.

Eten volgens de Schijf van Vijf

Gepubliceerd door Francis van Laarhoven in Eten en drinken · 7/3/2013 17:35:38
Tags: schijfvanvijfgezondeten
De schijf van Vijf. Gezonde voeding hoort bij een gezonde leefstijl. Gezond eten levert de voedingsstoffen die nodig zijn om het lichaam gezond te houden. Het vormt samen met voldoende bewegen de basis voor een gezond gewicht.

Koffie gezond?

Gepubliceerd door Francis van Laarhoven in Eten en drinken · 8/2/2013 14:32:07
Tags: Koffiegezondheid
Koffie is een veel besproken onderwerp. In Nederland drinkt bijna iedere volwassene het, meestal een paar kopjes per dag. Gemiddeld drinken we alleen al in Nederland 6,5 miljoen liter per dag! Koffie is een warme drank die van oorsprong uit Ethiopië komt. Koffie wordt bereid uit gebrande koffiebonen. Maar is koffie nu wel of niet gezond?

Is brood gezond?

Gepubliceerd door Francis van Laarhoven in Eten en drinken · 31/1/2013 21:15:38
Tags: Etenbroodgezondheid
Brood behoort al heel lang tot de basisvoedingsmiddelen. Al in de prehistorie kauwde mensen op zaden en granen. Pas veel later werd er in Egypte ontdekt hoe je luchtig brood kon maken. We kopen tegenwoordig zo’n 60 kg per jaar!

Verschillende soorten vet...

Gepubliceerd door Francis van Laarhoven in Eten en drinken · 18/1/2013 09:59:20
Tags: vettenonverzadigdverzadigdtransvet
Onze voeding bevat een combinatie van onverzadigd en verzadigd vet, en dan is er ook nog transvet. Wat is nu het verschil?

Is alcohol drinken gezond?

Gepubliceerd door Francis van Laarhoven in Eten en drinken · 20/12/2012 21:08:51
Tags: Drinkenalcoholgezondheid
Alcohol is een natuurproduct dat ontstaat door vergisting van zetmeel of suiker. Het is een energieleverende stof die we niet nodig hebben. Alcohol levert op vet na de hoogste aantal calorieën per gram (7 kcal/gram). Alcoholische drankjes of mixjes bevatten veel suiker, waardoor ze nog meer calorieën bevatten. Het drinken van alcohol kan ook de eetlust opwekken waardoor je ongemerkt nog meer calorieën binnen krijgt.

Tips voor slanke feestdagen

Gepubliceerd door Francis van Laarhoven in Eten en drinken · 18/12/2012 18:00:08
Tags: Etengezondfeestdagen
Nog even en dan staan de feestdagen al weer voor de deur. Voor veel mensen vaak een lastige periode bij het afvallen. Toch hoeft dat niet zo te zijn. Afvallen en lekker eten kunnen echt heel goed samen gaan. En met de volgende tips zul je zien dat het ook echt kan!
e-book
E-mail
Naam
 
Zoek
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu