Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

Slaaptekort beïnvloedt energiebalans

Slim & gezond afvallen, zonder dieet, met blijvend resultaat
Gepubliceerd door in Gedrag ·
Tags: Slapenafvallenenergie



Onderzoekers van The Pennsylvania State University hebben een verband gevonden tussen slaapduur en obesitas.

Minder dan 6 uur slaap per nacht kan al nadelige effecten hebben op de energiebalans. De regulering van honger- en verzadigingshormonen raakt verstoord: het gehalte aan ghreline – het hongeropwekkende hormoon - neemt toe terwijl het gehalte aan het verzadigingshormoon leptine afneemt.
Deze combinatie kan de energie-inname verhogen. Je hebt meer honger en de honger is minder makkelijk te stillen.

Volgens de literatuurstudie heeft een slaaptekort niet veel invloed op het energieverbruik, al zijn er aanvullende nauwkeurigere methoden nodig om subtiele veranderingen te meten.

Volgens de onderzoekers is gewichtsverlies in combinatie met slaaptekort nadelig voor de lichaamssamenstelling, omdat dan het spierweefsel relatief meer afneemt. En spierweefsel is nu juist zo belangrijk om de stofwisseling te verhogen of in stand te houden.

De onderzoekers adviseren daarom een regelmatig slaappatroon bij gewichtsbeheersing.

Bron: Nieuws voor diëtisten
Het onderzoek is gepubliceerd in Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics.

Wil je graag afvallen en heb je hulp nodig? Ik help je graag verder.
Neem vrijblijvend contact met mij op.


Vond je dit een leuk bericht? Deel 'm met anderen!




Geen commentaren


© 2017 Vivolé

Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu