Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

Gedragsverandering? Train je brein!

Slim & gezond afvallen, zonder dieet, met blijvend resultaat
Gepubliceerd door in Gedrag ·
Tags: Gedraggedragsveranderingbreinhersenen

Hersenen

Vroeger dacht men dat als je hersenen eenmaal gevormd waren deze bijna niet meer konden veranderen. Dus je persoonlijkheid, intelligentie en gedrag, zo ben je geboren, je bent nu eenmaal zo.

Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat dit een misverstand is. Je hersenen blijken voortdurend te veranderen, en passen zich aan de omstandigheden aan. Hersenen zijn plastisch, ze hebben het vermogen om te veranderen door nieuwe informatie te verwerven.

Ook zijn de hersenen in staat tot vernieuwing. Dat betekent dat er steeds nieuwe verbindingen tussen hersencellen kunnen worden gemaakt en dat er nieuwe  hersencellen kunnen worden gevormd. Ook op oudere leeftijd!


Verbindingen
De verbindingen tussen hersencellen zorgen ervoor dat je iets nieuws kunt leren. Door te oefenen en veel te herhalen worden de verbindingen dikker en sneller. Hoe dikker en sneller de verbinding is, hoe gemakkelijker iets gaat. Het kost steeds minder energie en gaat op een gegeven moment automatisch.

Onder invloed van bepaalde prikkels kun je dus, tot een bepaalde hoogte, de structuur en de functie (gedrag, vaardigheden/intelligentie en persoonlijkheid) van je hersenen veranderen. Dit kan door iets te doen, aan iets te denken of door je iets voor te stellen (visualiseren).


Vaak iets doen
Als je een bepaalde handeling vaak achter elkaar herhaald (doen, denken of visualiseren), groeit het aantal verbindingen in je hersenen. Dit kan positief zijn maar ook negatief. De kracht van verbeelding is bijv. een methode die vaak postief wordt toegepast bij (top)sporters. Maar kan ook negatief uitpakken door je steeds in te beelden hoe iets fout kan
gaan.  


Herhalen, herhalen...
Er zijn ook verbindingen die na verloop van tijd verdwijnen omdat ze weinig worden gebruikt. Sommige structuren blijven echter altijd bestaan. Heb je bijv. eenmaal goed leren fietsen dan verleer je dat nooit meer, ook al fiets je jaren niet. Maar heb je 3 weken pianoles gehad dan moet je na een bepaalde tijd weer helemaal opnieuw beginnen. Langdurig en veel herhalen is dus belangrijk om iets nieuws te leren. Dus ook bij veranderen van bepaald gedrag.

Kortom, doordat je hersenen nieuwe verbindingen kunnen maken en versterken, en ongebruikte verbindingen kan opruimen, kun je je ongewenste gedrag veranderen door het gewenste nieuwe gedrag veel te oefenen en te herhalen én het ongewenste gedrag (bijna) niet meer toe te passen.


Train je brain door:
• Regelmatig te bewegen
• Nieuwe uitdagingen
• Bewuste aandacht
• Herhaling, herhaling, herhaling…..
• Een goede nachtrust
• Voldoende ontspanning


Bronnen:
http://www.exo.science.ru.nl/bronnen/biologie/hersenplasticiteit.html
http://www.stichtingiton.nl/eigenbestanden/files/ArtikelNeuraleplasticiteit.pdf
http://www.ernomijland.com/docs/hersenplasticiteitenleren.htm


Wil je leren je eetgedrag te veranderen? Ik help je graag verder.
Neem vrijblijvend contact met mij op.




Geen commentaren


© 2017 Vivolé

Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu