Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

Ben jij een emotie-eter?

Slim & gezond afvallen, zonder dieet, met blijvend resultaat
Gepubliceerd door in Gedrag ·
Tags: Emotieeteneetprobleemstresstroost

Chocolade

Ik ben verdrietig, ik eet.
Ik ben geïrriteerd door mijn moeder, ik eet.
Ik frustreer mezelf, ik eet.
Ik ben blij met mijn nieuwe appartement, ik eet.
Melanie

uit Vijftig manieren om jezelf te troosten zonder eten van Susan Albers.

Herkenbaar?

Veel eetproblemen hebben eigenlijk helemaal niets met eten te maken. Het is vaak een manier om jezelf te troosten, beter te voelen of niet te voelen. De normale reactie op stress of onrust is dat je geen zin meer hebt in eten. Door spanning/ stress stopt de maag met samentrekken en gaat je bloedsuiker omhoog waardoor je een vol gevoel krijgt.

Waarom ga je dan toch eten als je gestresst bent?
Volgens de psychosomatische theorie heeft dat te maken met het niet geleerd hebben van een onderscheid te maken tussen een echte hongerprikkel en onaangename prikkels in de maagstreek en ingewanden die door stress worden veroorzaakt. Dit wordt ook wel gevoelsblindheid genoemd. Je kunt dan moeilijk bij je gevoelens komen. Het gevolg kan zijn dat je (te veel) gaat eten, dat tot overgewicht kan leiden.
Overgewicht zorgt vaak voor onprettige gevoelens dat weer tot eten leidt.


Troost jij jezelf met eten? Kijk eens naar de volgende uitspraken:

  • Als ik me boos voel, heb ik zin om iets te eten.

  • Als ik me zenuwachtig voel, ik heb zin om iets te eten.

  • Als ik me moe voel, heb ik zin om iets te eten.

  • Ik vind het lastig om mijn gevoel onder woorden te brengen.

  • Ik voel het niet wanneer ik honger heb.

  • Ik ervaar een emotie als honger.

  • Als ik eet voel ik me even voldaan.

  • Als ik eet heb ik even geen last van negatieve emoties.

  • Als ik me verveel ga ik eten.

  • Op iets kauwen geeft een goed gevoel.

  • Ik zoek vaak naar eten, maar ik vind niets dat me voldoening geeft.

  • Ik eet dingen die ik niet lekker vind als ik maar kan eten...

  • Ik eet gedachtenloos.

  • Mijn gewicht schommelt.


Als jij eten als troost gebruikt zul je waarschijnlijk veel van deze uitspraken herkennen.

Bronnen:
Uit de ban van emotie-eten, Joanna Kortink en Greta Noordenbos
Afvallen op maat, Tatjana van Strien

Wil je hier iets aan veranderen? Kijk dan eens naar de mogelijkheden op mijn website.
Wil je meer informatie dan kun je ook telefonisch of via de e-mail contact met mij opnemen.

Wil je begeleiding op het gebied van emotie-eten dan kan ik je begeleiden bij het weer terugkrijgen van een gezonde relatie met eten. We richten ons dan niet op wat je eet, maar op waarom je eet. We gaan kijken naar wat jouw onderliggende gedachten zijn over eten,
over jezelf en over je gevoel. Want dat bepaald voor een belangrijk deel wat je eet, en hoeveel je eet.


Wil je graag afvallen en heb je hulp nodig? Ik help je graag verder.
Neem vrijblijvend  contact met mij op.




Geen commentaren


© 2017 Vivolé

Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu