Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

Wandelen is gezond!

Slim & gezond afvallen, zonder dieet, met blijvend resultaat
Gepubliceerd door in Bewegen ·
Tags: bewegingwandelengezond10.000stappen

Wandelen

Bijna iedereen kan wandelen. Je hebt alleen een paar goede schoenen nodig en eventueel sportieve kleding. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat wandelen positieve effecten op de gezondheid heeft. Het is een prima vorm van beweging om aan je gezondheid en fitheid te werken.

De voordelen op een rij:

  • Wandelen kan overal, op elk tijdstip en is goedkoop.

  • Wandelen heeft een positieve invloed op je fitheid en uithoudingsvermogen en activeert het afweer- en immuunsysteem.

  • Wandelen is gezond voor hart en bloedvaten en helpt tegen overgewicht en diabetes.

  • Wandelen versterkt het geheugen en concentratievermogen, heeft een positieve invloed op de geest en stimuleert creatief en helder denken.

  • Wandelen verbetert je stabiliteit en evenwicht en heeft een gunstige invloed op de darmwerking.


10.000 stappen per dag
Ongeveer 60% van de Nederlandse bevolking beweegt te weinig. Gemiddeld zetten we nu ongeveer 6.000 stappen per dag. Volgens de Japanse onderzoeker Dr. Hatano is het zetten van 10.000 stappen voldoende om je gezondheid te verbeteren. Dit kan je bereiken door gewoon meer te bewegen tijdens je dagelijkse activiteiten thuis, op het werk of in je vrije tijd. Met een half uur extra bewegen/ wandelen (= de beweegnorm) per dag haal je zo die 4.000 extra stappen.

Om dit te meten kun je een stappenteller gebruiken. Dit apparaatje kun je gemakkelijk aan je kleding bevestigen en telt dan voor jou het aantal stappen dat je zet.


Vond je dit een interessant bericht? Deel 'm met anderen...




Hoeveel stappen moet je per dag zetten?

Slim & gezond afvallen, zonder dieet, met blijvend resultaat
Gepubliceerd door in Bewegen ·
Tags: beweging10.000stappenstappentellerwandelen



Bewegen is gezond maar hoeveel stappen moet je daarvoor zetten? De Japanse arts Dr. Hatano toonde aan dat 10.000 stappen gespreid over een hele dag voldoende is om je gezondheid te verbeteren. Intensief sporten hoeft niet. Gewoon meer bewegen via alledaagse (bewegings)activiteiten thuis, op het werk of in de vrije tijd.

  • Bij 0 - 4999 stappen heb je een zittende leefstijl wat een risicofactor voor hart- en vaatziekten is.

  • Bij 5000 - 7499 stappen heb je een licht actieve leefstijl, dus nog niet genoeg bewogen.

  • Vanaf 7500 - 9900 stappen ben je matig actief.

  • Pas vanaf 10.000 stappen per dag heb je een actieve gezonde leefstijl.  

  • Bij 12.500 stappen of meer hoef je je geen zorgen te maken je hebt een zeer actieve leefstijl.


6.000 gemiddeld
Onderzoek heeft uitgewezen dat een mens gemiddeld ongeveer 6.000 stappen per dag zet. Om gezond te leven, zouden dat er eigenlijk 10.000 per dag moeten zijn. Die 4.000 extra stappen komen ongeveer overheen met een half uurtje wandelen.

Als je wilt afvallen dan is de norm van 10.000 stappen per dag niet voldoende. Toch kan dit een eerste stap in de goede richting zijn. Voor gewichtsverlies zal het aantal stappen tussen de 12.000 en 15.000 moeten liggen, natuurlijk in combinatie met een gezonde, gevarieerde voeding.

Maar 10.000 stappen, hoeveel is dat eigenlijk?
Een stappenteller kan je bewust maken van hoe actief je werkelijk bent op een dag. Een klein apparaatje dat je aan je broek hangt telt het aantal stappen dat je zet op een dag en maakt je bewust van je lichamelijke activiteit. Je ziet aan de getallen of je genoeg beweegt en het stimuleert om meer te gaan bewegen.

Hoeveel stappen zet jij op een dag? Ik hoor het graag in een reactie hieronder!




Wat beweegt jou?

Slim & gezond afvallen, zonder dieet, met blijvend resultaat
Gepubliceerd door in Bewegen ·
Tags: Bewegingactief30minuten

Bewegen

Je hoeft je echt niet 3 keer per week uit de naad te werken in de sportschool om fit door het leven te gaan en baat te hebben bij lichaamsbeweging. Als je geregeld een stevige wandeling maakt en zo veel mogelijk de fietst pakt zijn 30 minuten beweging per dag (voor volwassenen) genoeg om je hart en longen beter te laten functioneren.

Door dagelijks minimaal 30 minuten te bewegen verminder je de kans op hart- en vaatziekten, verschillende soorten van kanker, chronische aandoeningen en diabetes. Kortom: regelmatige lichaamsbeweging heeft veel voordelen! Ik heb tien goede redenen om nu in beweging te komen op een rij gezet:

1. Je kunt beter tegen stress.

2. Je zit lekkerder in je vel, je humeur verbetert en depressieve gevoelens krijgen minder kans.

3. Je slaapt beter en je voelt je fitter en hebt meer energie.

4. Je krijgt een betere conditie, je kunt weer meedoen met anderen zoals een potje voetballen met je kinderen of een sportief uitstapje met collega’s. Je doet nieuwe sociale contacten op.

5. Je gewicht blijft beter op peil als je regelmatig (liefst elke dag) beweegt. Als je nog meer gaat bewegen helpt het ook om af te vallen.

6. Je hebt minder kans op chronische aandoeningen zoals diabetes en hart- en vaatziekten. Je hebt minder kans op diverse vormen van kanker.

7. Je krijgt meer weerstand en je wordt minder snel ziek.

8. Je spieren en botten worden en blijven sterker. Voor de botten geldt dat vooral voor de sporten waarbij je je eigen gewicht ‘draagt’, zoals wandelen, hardlopen en voetballen. Voor fietsen en zwemmen geldt dat wat minder.

9. Je spijsvertering werkt beter en sneller.

10. Inspanning verhoogt het energieverbruik en zorgt voor een betere verdeling van de vetmassa en spiermassa. Er ontstaat meer spiermassa en er gaat meer vetmassa verloren. Spiermassa geeft wel extra gewicht maar zorgt voor een slanker uiterlijk.

Dus kom in beweging!

Als je wilt afvallen werkt regelmatig bewegen in combinatie met gezonde voeding beter dan alleen op je voeding letten. Door extra beweging wordt de vetverbranding gestimuleerd en de motivatie vergroot.

De conditie zal verbeteren en het geeft een gevoel van welbevinden.

Welke vorm van bewegen je kiest, is heel persoonlijk. Wandelen, fietsen, yoga, handbal, tennis maar ook hardlopen, zwemmen en vechtsporten. Kies een vorm van beweging die bij jou past en die je leuk vindt. Uitproberen is de beste manier om er achter te komen.


Succes!

Wil je ontdekken welke sport het beste bij jou past? Ik help je graag verder.
Neem vrijblijvend contact met mij op.




Bewegen is gezond!

Slim & gezond afvallen, zonder dieet, met blijvend resultaat
Gepubliceerd door in Bewegen ·
Tags: beweginglichaamsbeweginggezondheid

Bewegen

Lichaamsbeweging is belangrijk. Je slaapt lekkerder, je voelt je fitter, je spijsvertering werkt beter, je gewicht blijft op peil, je ademhaling wordt beter en je voelt je meer ontspannen. Door dagelijks te bewegen verminder je de kans op hart- en vaatziekten, verschillende soorten van kanker, chronische aandoeningen en diabetes.  

Hoeveel moet ik bewegen?
Om een goede gezondheid te behouden is het belangrijk om ten minste vijf dagen per week, 30 minuten per dag, matig intensieve lichaamsbeweging te hebben. Daarbij moet je hart sneller gaan kloppen en moet je behoorlijk ademhalen. Je moet nog wel kunnen praten tijdens de activiteit. Deze norm is opgesteld om het risico te verminderen op chronische ziekten zoals hart- en vaatziekten, diabetes, CARA en osteoporose.

Meer bewegen hoeft niet zo moeilijk te zijn.
Pak bijvoorbeeld de fiets in plaats van de auto, neem de trap in plaats van de lift, ga lopend of met de fiets naar de supermarkt. Gezondheidswinst wordt namelijk al bereikt met activiteiten met een lage tot matige intensiteit. Wandelen, fietsen, traplopen, tuinieren e.d. zorgen er al voor dat gezondheidsrisico's afnemen.

Als je wilt afvallen is lichaamsbeweging belangrijk.
Het speelt vooral een rol in het handhaven van een behaald gewichtsverlies. Inspanning verhoogt het energieverbruik en zorgt voor een betere verdeling van de vetmassa en spiermassa. Er ontstaat meer spiermassa en er gaat meer vetmassa verloren. Spiermassa zorgt voor een slanker uiterlijk.  

Wil je graag afvallen en heb je hulp nodig? Ik help je graag verder.
Neem vrijblijvend  contact met mij op.




10 tips om meer te bewegen in het dagelijks leven

Slim & gezond afvallen, zonder dieet, met blijvend resultaat
Gepubliceerd door in Bewegen ·
Tags: Bewegingdagelijksleven



Om een goede gezondheid te behouden moet je minimaal 30 minuten bewegen per dag. Makkelijker gezegd dan gedaan zou je zeggen. Maar dat valt best mee. Een dag heeft immers 24 uur dus een half uur bewegen past daar echt wel in!

Met de volgende 10 tips kun je alvast meer gaan bewegen in je dagelijks leven:

1. Pak eens wat vaker de fiets voor een boodschap in de stad of supermarkt. Het posten van een brief doe je toch zeker wel te voet?

2. Breng de kinderen met de fiets naar school of sportclub. Ga op de fiets naar je sportschool, dan heb je de warming-up al gehad.

3. Ga iedere middag (lunch)wandelen, even lekker uitwaaien en je kunt er weer fris tegenaan!

4. Een klus te doen in of om het huis? Ook dat is bewegen. Maak je huis eens grondig schoon of werk wat vaker in de tuin, daarmee verbrand je ook aardig wat caloriën.

5. Neem voortaan alleen de trap en laat de lift en roltrap links liggen.

6. Was je auto voortaan zelf i.p.v. door de wasstraat te rijden.

7. Stap eens een halte eerder uit of later op als je met de bus gaat en wandel een stuk.

8. Zet je auto een straat verder of helemaal achteraan op de parkeerplaats.

9. Loop een extra rondje met je hond of met die van de buren…

10. Ga wandelen met een vriend of vriendin.


Wil je leren hoe je gemakkelijk meer kunt bewegen in je dagelijks leven?
Ik help je graag verder. Neem vrijblijvend contact met mij op.




© 2017 Vivolé

Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu