Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

Wat is gezondheid?

Slim & gezond afvallen, zonder dieet, met blijvend resultaat
Gepubliceerd door in Afvallen ·
Tags: gezondheidafvallen

Gezondheid

Over onze gezondheid wordt tegenwoordig veel gesproken en geschreven. We worden te dik, hebben meer last van allergieën en bewegen te weinig. Een goede gezondheid is juist erg belangrijk, je voelt je fitter en je hebt minder kans op allerlei ziekten.
 
De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) beschrijft gezondheid als een toestand van lichamelijk, geestelijk en sociaal welbevinden. Bij gezondheid gaat het dus niet alleen om het lichamelijke aspect.   
 
Lichamelijke gezondheid heeft te maken met de lichamelijke conditie, het fysieke uithoudingsvermogen. De mogelijkheid om intensieve inspanningen lang vol te houden. Door regelmatig te bewegen of te sporten wordt de conditie positief beïnvloed.   

Geestelijke gezondheid heeft te maken met spanning en stress. Als je niet veel spanningen hebt voel je je gezond. Stress wordt door iedereen verschillend ervaren. Wat voor de ene persoon een uidaging is, is voor de ander juist bedreigend. Als een mens te lang stress ervaart of als deze te intens is, kan dat nadelige gevolgen hebben voor de gezondheid.   

Een ongezonde leefstijl en overgewicht vergroten de kans op verschillende ziekten, zoals hart- en vaatziekten, diabetes en overgewicht. Overgewicht en obesitas (ernstig overgewicht) zijn de belangrijkste volksgezondheidsproblemen van dit moment.

Een gezonde leefstijl vermindert juist de kans op o.a. hart- en vaatziekten en diabetes. Een gezonde leefstijl kenmerkt zich o.a. door:

  • Niet roken.

  • Een gezond lichaamsgewicht.

  • Voldoende lichaamsbeweging per dag (minimaal een half uur per dag).

  • Gezond en gevarieerd eten.

  • Een goede balans tussen spanning en ontspanning.


Hulp nodig? Neem dan vrijblijvend contact met mij op.




Wanneer heb ik overgewicht?

Slim & gezond afvallen, zonder dieet, met blijvend resultaat
Gepubliceerd door in Afvallen ·
Tags: overgewichtBMIafvallen



Overgewicht komt in Nederland voor bij 60% procent van de mannen en 44% procent van de vrouwen tussen de 18 en 70 jaar.

Je hebt overgewicht wanneer je lichaamsgewicht risico's oplevert voor de gezondheid.

Overgewicht ontstaat wanneer je meer energie eet dan je verbruikt. Als je meer eet dan je nodig hebt, wordt het te veel aan energie omgezet in vet. Dit vet wordt opgeslagen in het vetweefsel waardoor het lichaamsgewicht stijgt. Er kan uiteindelijk overgewicht ontstaan.

Mensen met overgewicht hebben meer kans op het ontstaan van diabetes type 2, hart- en vaatziekten, hoge bloeddruk, bepaalde vormen van kanker, galstenen en gewrichtsaandoeningen. Daarnaast zorgt overgewicht ervoor dat je je minder energiek en fit voelt.


5-15% afvallen
Met een gewichtsverlies van 5 tot 15% verklein je deze gezondheidsrisico's. Het heeft een positief effect op de bloeddruk en het cholesterolgehalte. De kans op het krijgen van diabetes neemt af. Een gezond gewicht zorgt ervoor dat je je fitter voelt en je zit lekkerder in je vel.

Meten is weten
Met behulp van de Body Mass Index (BMI) en middelomtrek kun je bepalen of je een gezond gewicht hebt. De middelomtrek is het belangrijkst. Vet rond het middel (appelvorm) geeft namelijk extra risico's voor de gezondheid in vergelijking met vet op bijvoorbeeld heupen en dijen (peervorm).

Wil je graag afvallen en heb je daar hulp bij nodig? Als professioneel leefstijlcoach help ik je graag. Wil je meer informatie neem dan vrijblijvend contact met mij op.




Moet ik altijd ontbijten?

Slim & gezond afvallen, zonder dieet, met blijvend resultaat
Gepubliceerd door in Afvallen ·
Tags: ontbijtengezondetenafvallen



Eén op de vier Nederlanders slaat regelmatig het ontbijt over en één op de tien ontbijt nooit. Maar is dat nu wel zo verstandig?

Verschillende onderzoeken tonen aan dat er een verband is tussen het ontbijt overslaan en overgewicht. Ontbijters hebben meestal een lager BMI en minder risico om overgewicht te krijgen. Ook mis je door niet te ontbijten belangrijke voedingsstoffen die je later op de dag vaak moeilijk kan inhalen. Verder is een goed ontbijt effectief om slaperigheid in de middag tegen te gaan. Een goed ontbijt is dus belangrijk!


Geen trek 's morgens?
Ik heb geen trek of geen tijd om te ontbijten zijn veel gehoorde argumenten. Je kunt jezelf afvragen hoe het komt dat je 's morgens geen trek hebt? Heb je ’s avonds laat nog (veel) gegeten of ben je misschien te gehaast 's morgens? Hou eens een paar dagen een eetdagboek bij, wellicht geeft dat meer inzicht.

Mijn advies: zet de wekker een half uurtje eerder en neem rustig de tijd om te ontbijten.
Het heeft echt veel voordelen!


Word je van ontbijten dik?
Nee juist niet!
Uit onderzoek blijkt dat je door elke dag stevig te ontbijten op den duur sneller afvalt dan wanneer je een licht ontbijt neemt of het ontbijt overslaat. Grote ontbijters hebben gedurende de dag minder honger en eten daarom minder tussendoortjes.

Juist als je niet ontbijt heb je meer risico om overgewicht te ontwikkelen...


Hoe ziet jouw ontbijt eruit? Vertel het in een reactie hieronder.




Mag ik na 8 uur 's avonds nog iets eten?

Slim & gezond afvallen, zonder dieet, met blijvend resultaat
Gepubliceerd door in Afvallen ·
Tags: etenavondafvallen



Ja hoor, je mag 's avonds na 8 uur ook gewoon nog iets eten.

Het is een fabel dat je aankomt als je na 8 uur 's avonds nog iets eet. Vaak wordt er gedacht dat alles wat je dan nog eet wordt opgeslagen als vet. Maar dat is niet zo, de energiestofwisseling gaat namelijk 24 uur per dag, op ongeveer hetzelfde niveau, door.

Eet je meer calorieën dan je verbruikt dan word je dikker. Vaak zijn mensen 's avonds geneigd om ongezond te gaan eten, denk aan alcohol en chips e.d.. Als je dat te vaak doet dan word je daar wel dikker van.

Als je 's avonds toch nog trek krijgt in iets (bijv. na het sporten) kies dan voor een gezond tussendoortje zoals een stuk fruit, snackgroente of een schaaltje yoghurt.


Eet jij nog na 8 uur 's avonds? Vertel het in een reactie hieronder.




Kan ik afvallen door alleen meer te gaan bewegen?

Slim & gezond afvallen, zonder dieet, met blijvend resultaat
Gepubliceerd door in Afvallen ·
Tags: bewegingafvallen

Bewegen

Laat ik voorop stellen dat bewegen gezond is en helpt bij afvallen. Maar afvallen door alleen meer te gaan bewegen kost erg veel tijd. Om één kilo af te vallen moet je bijvoorbeeld 25 uur extra gaan wandelen!

Toch is bewegen erg belangrijk als je wilt afvallen. Je verbruikt meer energie en bewegen heeft een positieve invloed op de stofwisseling.


Zwaarder
Beweging beïnvloedt de verdeling van de vetopslag, er ontstaat meer spierweefsel en er gaat vetmassa verloren. Spiermassa geeft wel extra gewicht maar zorgt voor een slanker uiterlijk. Verder zorgt meer spiermassa voor een hoger energieverbruik.

Bewegen zou mogelijk ook de hongergevoelens onderdrukken.

Het is wel belangrijk dat wanneer je wilt afvallen, je méér gaat bewegen in verhouding tot wat je nu doet. Beweeg je op dit moment weinig dan zal je met een beetje extra beweging al effect hebben bij het afvallen. Als je al veel beweegt, is er heel wat extra nodig om nog meer te bereiken.


Wil je graag afvallen en heb je hulp nodig? Ik help je graag verder.
Neem vrijblijvend  contact met mij op.




Hoe vaak moet ik mezelf wegen?

Slim & gezond afvallen, zonder dieet, met blijvend resultaat
Gepubliceerd door in Afvallen ·
Tags: wegenafvallen

Wegen

Veel mensen die af willen vallen staan vaak op de weegschaal, soms wel 2 keer per dag! Maar heeft dat eigenlijk wel zin?

Je gewicht schommelt...
Ons lichaamsgewicht schommelt van nature, daar kan soms wel 2-3 kilo verschil inzitten. ’s Avonds weeg je bijvoorbeeld meer dan ’s morgens. Vaak is een deel van de gewichtstoename vocht. Heb je misschien veel zout gebruikt? Of heb je veel koolhydraten (brood, aardappelen, snoep) gegeten?
Koolhydraten worden opgeslagen als glycogeen in het lichaam, glycogeen bindt vocht. Met als gevolg dat je zwaarder wordt van dit extra vocht. Ook rond de menstruatie houdt je lichaam meer vocht vast.
Je gewicht kan overigens ook tijdens de seizoenen variëren, dat kan soms wel 2 kilo schelen.

7200 kilocalorieën in 1 dag?
Eén kilo vetweefsel bevat ongeveer 7200 kcal!  Om 1 kg vet te verbranden moet je dus 7200 kcal minder eten of 7200 kcal meer verbranden dan je verbruikt.
Om 1 kilo aan te komen in vetweefsel moet je heel wat extra eten, boven op je normale inname. Dat lukt meestal niet in één dag!


Hoe vaak wegen?
Het is daarom voldoende om één keer per week tot één keer per maand op de weegschaal te gaan staan. Doe dat dan steeds op hetzelfde tijdstip van de dag, bijvoorbeeld 's morgens. Weeg jezelf steeds op dezelfde weegschaal.

Hoe vaak sta jij op de weegschaal? Vertel het in een reactie hieronder.




Jojoën...

Slim & gezond afvallen, zonder dieet, met blijvend resultaat
Gepubliceerd door in Afvallen ·
Tags: jojoënafvallen



Afvallen en weer aankomen noemen we het jojoën. Soms word je zelfs zwaarder dan voor de afvalpoging en dat kan erg frustrerend zijn. Hoe komt dat eigenlijk?

Stofwisseling
De stofwisseling (hele proces van opnemen en uitscheiden van stoffen) werkt niet altijd op hetzelfde niveau. Deze is o.a. afhankelijk van de hoeveelheid energie die wordt ingenomen en van je lichaamsgewicht.

Lichaamssamenstelling
Ook je lichaamsamenstelling is medebepalend voor de energiebehoefte. In vetweefsel vinden bijna geen stofwisselingsprocessen plaats. In spierweefsel echter wel. Dus hoe meer spierweefsel, hoe meer energie er wordt verbruikt. Hoe meer vetweefsel des te minder is de energiebehoefte.

Minder kilo's
Bij een vermageringsdieet zal het lichaam minder energie opnemen, de ruststofwisseling (het lichaam is in rust) zal dalen. Als je dan ook al wat kilo's kwijt bent zal ook het verrichten van lichamelijke activiteit minder energie kosten, je hebt immers minder kilo’s om mee te dragen.

Spiermassa
Verder verlies je bij afvallen ook spiermassa waardoor je ruststofwisseling daalt. Kortom de energiebehoefte daalt en dit zorgt voor gewichtsstabilisatie. Zodra je dan dus na een afvalperiode weer meer gaat eten dan je energiebehoefte kom je weer in gewicht aan.

Ruststofwisseling
Na een lijnperiode blijft de ruststofwisseling nog op het lagere niveau. Deze zal waarschijnlijk pas na een lange tijd weer enigszins gaan stijgen. Wordt er tijdens de afvalperiode én daarna voldoende bewogen dan zal de ruststofwisseling na de afvalperiode wel weer stijgen naar de oude uitgangswaarde.
Lichaamsbeweging zorgt er verder ook voor dat er meer vetmassa verloren gaat en dat spierweefsel zich ontwikkeld.


Blijvende aanpassing
Om op je nieuwe gewicht te blijven zal je eet- en leefpatroon blijvend moeten veranderen. Als je denkt dat je weer op je oude manier kunt gaan eten en leven nadat je bent afgevallen, zitten de kilo’s die je bent kwijtgeraakt er zo weer aan.

Wil je graag afvallen met blijvend resultaat? Als professioneel leefstijlcoach help ik je graag.
Wil je meer informatie neem dan vrijblijvend contact met mij op.




Snel afvallen, doen?

Slim & gezond afvallen, zonder dieet, met blijvend resultaat
Gepubliceerd door in Afvallen ·
Tags: afvallen

Afvallen

Regelmatig kom je diëten tegen waarbij je in een korte tijd veel kilo's kunt kwijtraken. Helaas is dat niet echt gunstig. De kans is namelijk groot dat je weer terugvalt in je oude eetpatroon, waardoor je weer snel terug bent op je oude gewicht of juist nog zwaarder wordt.

Hoe snel dan?
Een gewichtsverlies van ongeveer 0,5 tot 1 kilo per week is voldoende. In het begin is dat zeker goed haalbaar. Daarvoor moet je ongeveer 500 kcal per dag minder eten dan je verbruikt. Val je meer dan een kilo af, dan bestaat het risico dat er spierweefsel wordt afgebroken. Of het leidt tot veel waterverlies en weinig vetafbraak.

Tijdelijk heel weinig eten heeft vooral effect op de korte termijn. Een streng dieet is meestal moeilijk vol te houden. Bedenk ook dat het extra gewicht er niet in een paar maanden is aangekomen. Dit is vaak een proces van jaren geweest. Het hoeft er dan ook niet snel af.

Neem je de tijd om af te vallen dan is de kans veel groter dat je het nieuwe eet- en leefpatroon wél vol kan blijven houden. En bedenk ook dat gemiddeld 300 gram per week afvallen, ruim 15 kg in één jaar is!


Hoeveel afvallen?
Een gewichtsverlies van 5-15% is een mooi streven, het verkleint gezondheidsrisico’s en voor de meeste mensen is dit ook haalbaar. Als je veel wilt afvallen dan is het verstandig om tijdpad uit te zetten en je streefgewicht steeds bij te stellen.

Het is belangrijk om een duidelijk en realistisch doel te stellen als je wilt afvallen. Lukt het om deze doelstelling te behalen dan is het makkelijker om de motivatie op te blijven brengen verder te gaan. Als je te hoge eisen aan jezelf stelt waardoor het niet lukt om de doelstelling te halen, dan zal het erg moeilijk worden om jezelf nog te motiveren.


Wil je graag afvallen en heb je hulp nodig? Ik help je graag verder.
Neem vrijblijvend contact met mij op.




© 2017 Vivolé

Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu