Hoeveel stappen moet je zetten om gezond te blijven? - Specialist in leefstijlcoaching - Slim afvallen en een blijvend gezonde leefstijl - Voeding, Beweging & Leefstijl

Ga naar de inhoud

Hoofdmenu

Hoeveel stappen moet je zetten om gezond te blijven?

Leefstijl info > Beweging

Bewegen is gezond maar hoeveel stappen moet je daarvoor zetten?  
De Japanse arts Dr. Hatano toonde aan dat 10.000 stappen gespreid over een hele dag voldoende is om je gezondheid te verbeteren. Intensief sporten hoeft niet. Gewoon meer bewegen via alledaagse (bewegings)activiteiten thuis, op het werk of in de vrije tijd.

  • Bij 0 - 4999 stappen heb je een zittende leefstijl wat een risicofactor voor hart- en vaatziekten is.

  • Bij 5000 - 7499 stappen heb je een licht actieve leefstijl, dus nog niet genoeg bewogen.

  • Vanaf 7500 - 9900 stappen ben je matig actief.

  • Pas vanaf 10.000 stappen per dag heb je een actieve gezonde leefstijl.  

  • Bij 12.500 stappen of meer hoef je je geen zorgen te maken je hebt een zeer actieve leefstijl.


Onderzoek heeft uitgewezen dat een mens gemiddeld ongeveer 6.000 stappen per dag zet. Om gezond te leven, zouden dat er eigenlijk 10.000 per dag moeten zijn. Die 4.000 extra stappen komen ongeveer overheen met een half uurtje wandelen.

Als je wilt afvallen dan is de norm van 10.000 stappen per dag niet voldoende. Toch kan dit een eerste stap in de goede richting zijn. Voor gewichtsverlies zal het aantal stappen tussen de 12.000 en 15.000 moeten liggen, natuurlijk in combinatie met een gezonde, gevarieerde voeding.

Maar 10.000 stappen, hoeveel is dat eigenlijk?
Een stappenteller kan je bewust maken van hoe actief je werkelijk bent op een dag. Een klein apparaatje dat je aan je broek hangt telt het aantal stappen dat je zet op een dag en maakt je bewust van je lichamelijke activiteit. Je ziet aan de getallen of je genoeg beweegt en het stimuleert om meer te gaan bewegen.

Zoek
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu